I denne videoen viser vi hvordan du bruker to gavekort på et salg.
Ta kasseoppgjør
1. Trykk på kasseoppgjør knappen i hovedmeny og velg "Foreta nytt kasseoppgjør".
2. Velg "Start". Terminalen vil da automatisk avstemmes. Les lappen fra kvitteringsskriver.
3. Sjekk at avstemming stemmer med det som står har kommet på bankterminal. Hvis det er avvik, kan du korrigere dette i feltet.
4. På Uttak og innskudd skal man føre opp bilag dersom man har brukt penger, eller satt inn penger på kassen uten å føre det inn tidligere. Sjekk at dine bilag og før opp hvis du har noen.
5. Tell opp alle kontantene dine, inkludert vekslepenger.
6. Du får nå opp en oppsummering og vil se hvis du har avvik på kassen. Hvis du har avvik kan du gå tilbake og korrigere kontantene eller du kan skrive en kommentar til oppgjøret på minst 10 tegn.
7. Skriv inn kontantene du legger tilbake i kasseskuff til neste dag (vekslepenger).
8. Bekreft beløpet og trykk på "lagre oppgjør".
Internettbackup
Internettbackup er en funksjon alle må bruke hver dag for å sikre seg at alle tall vil bli lagret hos Easyupdate.
Når man lukker Butikkdata vil man bli spurt om man ønsker å ta sikkerhetskopi. Da trykker man på "ja" og velger deretter "internettbackup".
Når den er ferdig lastet, kan man lukke programmet og en kopi av programmet vil bli lagret på internett server hos Easyupdate.
Parkerte salg
Parkerte salg er salg som er lagret i kassen. Disse må betales for, eller slettes - før man kan ta oppgjøret den dagen.
Parkerte salg finner du her:
1. Gå til kassen
2. På knappene nederst vedsiden av betal knappen finner du "åpne salg"
3. Trykk på salget/salgene, og velg hva du vil gjøre.
Her kan du slette eller åpne salgene for å ta betalt.
Booking påminnelse
Bruk booking påminnelse for å huske å alltid booke ny time til kunden i timeboken.
Fakturering
Inne på fakturering kan du se, endre, kreditere eller sette faktura som betalt. Bli kjent med fakturering for å enkelt ha oversikt.
Vareeksport
Vareeksport brukes til å hente ut enten vareserier fra leverandører eller dine egne behandlinger til f.eks microsoft excel ark.
Tilgodelapprapport
Tildegodelapprapport er for å se hvilke tilgodelapper som ligger i systemet og hvilke som er aktive, tomme eller har rest beløp igjen.
Årsrapport
Med årsrapporten kan du se hvor mye som er tjent inn iløpet av året. Gå tilbake til tidligere år for å sammenligne.
Lagerstatus
På lagerstatus kan du enkelt se hva du har på lager, og hvor mye det er av hver vare. Her kan du også se lagerstatus etter siste varetelling eller tidligere varetelling.
Ukedagsrapport
På ukedagsrapporten vil du enkelt kunne se hva de ansatte har tatt inn iløpet av én uke.
Lukke et salg/starte på ny
Hvis du ønsker å lukke ned et salg, eller starte på ny, så bruker vi denne funksjonen. Det kan være en grei funksjon å bruke i starten hvis du er usikker på om du har slått inn feil.
"Brudd med terminal" feilmelding
Feilmeldingen "brudd med terminal" betyr som oftest at du mangler internett eller at bankterminalen har mistet internett. Prøv metoden som er vist i videoen først for å prøve å løse problemet.
Legge til kundekommentar
Kundekommentar brukes for å legge til fargekoder eller spesifikke kommentarer til en kunde. Alt vil lagre seg så du enkelt kan finne tilbake til det.
Legge til strekkode på en vare
Hvis en vare mangler strekkode eller ikke har strekkode i programmet, så kan du bruke funksjonen "legg til strekkode på vare" for å manuelt legge til.
Hvordan sjekke omsetning (Akkumulert rapport)
For å enkelt sjekke omsetningen til ansatte, brukes noe som heter akkumulert rapport. Her vil du enkelt se total omsetning og hvordan den er fordelt ut på behandlinger, vare og forskjellige prosenter.
Prissjekk
Prissjekk funksjonen er for å se pris på enten vare eller behandling i Butikkdata. Denne kan du bruke selvom du står i kassebildet og har slått inn, og du vil ikke bli kastet ut av kassebildet.
Regnskapseksport (Visma, 24SevenOffice, Mamut...)
Oppsettet av regnskapseksport vil bli gjort av Easyupdate support første gang, etter dette kan du følge denne guiden for å sende fra måned til måned;
1. Gå på "Admin" fra menyen øverst til venstre i Butikkdata, og logg på som administrator.
2. Under "Regnskap" menyen til venstre vil du finne regnskapseksport.
3. Velg årstall og periode du skal eksportere. Trykk "eksporter til fil" og lagre den en plass på dataen du finner den igjen. (Bruker du 24SevenOffice trykker du "send til bokføring").
4. Denne filen skal sendes på mail, eller overføres med usb til regnskapsfører.
Varelageroppsett
1. Gå til "admin" fra menyen øverst til venstre, og logg på som administrator.
2. Under menyen "Varer" til venstre finner du varelageroppsett.
Her inne kan du KUN legge til eller endre navn på lager, ikke slette. Viktig å ikke opprette hvis man ikke skal dette. Kontakt support hvis du lurer på noe.
Skriv ut bilag
1. Trykk på "Uttak" knappen fra hovedmenyen.
2. Velg bilaget du ønsker å skriver ut å trykk på "skriv ut bilag" fra knappene til høyre.
Bilaget vil nå bli skrevet ut. Legg merke til at alle bilag vil bli automatisk lagt med på kasseoppgjøret.
Tidligere bilag finner du på admin seksjonen. Følg denne guiden for å skrive ut disse;
1. Trykk på "admin" fra menyen øverst til venstre, og logg på som administrator.
2. Under "Regnskap" menyen nederst til venstre finner du "skriv ut bilagskopi" og legg inn bilagsnummer (dette vil regnskapsfører som regel ha oppgitt), og trykk på "skriv ut".