1. Trykk på "Uttak" knappen fra hovedmenyen, og velg det bilaget du skal kreditere.
2. Trykk på "krediter bilag" fra knappene til høyre og velg ja.
Bilaget skal nå være kreditert. Hvis du hadde gjort en feil, kan du lage nytt bilag nå for å korrigere.
Hurtigtast oppsett
Hurtigtaster er kategoriene du har i kassebildet (Klipp, Farge, Striper..) og inneholder behandlingene under.
Du kan også ha hurtigtaster for forskjellige typer arbeid eller ekstrabrukere (Frisør, Hudpleie, Negler..).
Du kan opprette nye kategorier eller grupper ved å trykke "ny kategori/ny gruppe" og redigere navn.
Den raskeste måten å opprette nye grupper (Klipp, Farge, Striper..) vil være å gjøre det direkte i kassebildet. På bildet ser du hvor man kan høyreklikke med datamusen for å få opp en boks med ny hurtigtast.
Varesalgsrapport
1. Trykk på "admin" fra menyen øverst til venstre i Butikkdata og logg på som administrator.
2. Under "rapporter" menyen vil du finne varesalgrapport.
3. Her kan du skille av ansatt, leverandør, vareserie og fra/til dato.
Her kan man se hvor mye man selger av de forskjellige produktene av de forskjellige leverandørene.
Eksempel varesalg
Regnskapsrapport
1. Trykk på "Admin" fra menyen helt øverst til venstre og logg på som administrator.
2. Under "Rapporter" menyen vil du finne regnskapsrapport.
3. Her velger du kasse nummer hvis du/dere har flere kasser, fra og til dato og trykk på "Vis".
Her vil alle regnskapstall stå og det vil være skilt av på flere kontoer. Legg merke til at denne rapporten ikke er noe som er brukt til å sjekke omsetning enkelt eller brukes av andre enn regnskapsfører.
Legge til ny leverandør
1. Trykk på "Admin" helt øvert i Butikkdata.
2. Under "Varer" seksjonen velger du "Leverandører".
3. Skriv inn navnet på leverandøren under "Leverandørnavn" og fyll inn ekstra info om du ønsker det.
4. Skal du legge inn vareserier under leverandøren så kan du gjøre dette til høyre på "Vareserier".
Hvis du ønsker å oppdatere eller legge inn prislister fra leverandører, kontakt Easyupdate på
400 04 079.
Gavekort rapport
1. Gå på "admin" fra menyen øverst til venstre og logg på som administrator.
2. Under "rapporter" menyen finner du "gavekortrapport".
3. Velg fra hvilken dato den teller til, kasse nr og filter om du ønsker.
4. Trykk på "Vis" og rapporten vil bli laget. Her vil du se alle gavekort.
Vareimport
Vareimport er en funksjon for å legge til behandlinger og nye varer til salongen. Denne brukes mest av support hos Easyupdate for å legge inn de nyeste prislister hos salongen.
Hvis du ønsker å oppdatere prislistene dine, ta kontakt med support på 40 00 40 79.
Registrer vare brukt i produksjon
1. Gå på "admin" fra menyen øverst til venstre og logg på som administrator.
2. Under "Varer" menyen til venstre finner du "Registrer vare brukt i produksjon".
3. Her scanner du inn varen, eller søker det opp på navn. Skriv inn antall du har brukt i produksjon, og fra hvilket lager, og flytt.
Antall varer vil nå være registrert som brukt i produksjon.
Endre info på kunde
1. Gå inn på kundekart og søk opp kunden det gjelder.
2. Fra knappene øverst trykker man på "rediger kunde" og endrer eller fyller inn manglende info. Trykk lagre.
Slå sammen salg/bestillinger
1. Velg først en bestilling eller kunde å ta til kasse.
2. I kassebildet trykker man på "Slå sammen kunde/salg" på knappene nederst til høyre. Velg å hente fra timebok.
3. Velg en av bestillingene å slå sammen med.
Lage faktura
1. Gå til kundekart og søk opp kunden du ønsker å lage faktura til. Hvis kunde ikke eksisterer enda, kan du trykke på "ny kunde" og legge inn info.
2. Trykk på kunden og velg "ta kunde til kasse".
3. I kassebildet legger du inn varene eller behandlingene som du skal sende faktura på.
4. Velg "Faktura" som betalingsmåte. Velg å ta betalt med eller uten kvittering.
5. Faktura blir nå skrevet ut.
Slette/kreditere varelinje
1. Velg ønsket varelinje fra kassebildet (en av varene/behandlingene du har slått inn i kassen).
2. Trykk på "krediter linje" fra knappene nederst i kassebildet.
Det vil da bli lagt til ny varelinje i minus på valgt vare/behandling for å slå linjen i kr 0,-
Pris oppdatering/Prislister
Hvis du ønsker å oppdatere priser fra en leverandør så kontakter du Easyupdate Support på 400 04 079 med navn på leverandør, så legger vi det inn for deg.
NB; Hvis vi ikke har prislisten du ønsker å legge inn, eller det er fra en lokal eller liten leverandør; kontakt leverandøren og spør etter prisliste med strekkode i excel format. Send deretter til post@easyupdate.no og skriv hvilken salong du er fra og at du ønsker å legge inn prislisten.
Slå sammen kunder
1. Trykk på "Kundekart" og deretter "Slå sammen" fra knappene oppe i kundekart bildet.
2. Søk på navnet til kunden og se at de 2 som du ønsker å slå sammen dukker opp.
3. Velg først den kunden som du ønsker å ta vare på informasjon fra først, deretter den du ønsker å slå den sammen med. (Kunden du ønsker å ta vare på vil være merket oransje, og den du skal slå sammen med vil være gul).
4. Trykk på "Slå sammen" fra knappene oppe i bildet.
Etter du har slått sammen må du søke opp kunden på ny for å se endringen.
Varetelling
NB; Varer som ikke har strekkoder, kan du søke opp med navn ved å trykke på "enter" når du står i søkefeltet.
Kopi av kvittering
1. Trykk på "Kasseoppgjør" i hovedmeny og velg "Vis sladrerull". Her finner du alle innslagene for denne perioden.
2. Finn salget du ønsker kopi av og trykk på kvitteringsnummeret i panentes.
PS; Nye lover trèr i kraft fra 1. januar 2017 og da vil man kun få èn kopi av kvitteringer.
Legge til ny behandling
1. Trykk på "Varer" i hovedmeny og velg "Legg til eller endre vare".
2. Trykk på "Ny tjeneste". Her skal du fylle ut følgende info;
Leverandør (Eget produkt)
Beskrivelse (Navn på behandlingen)
Utpris (inkl MVA)
Velg konto (Alle behandlinger som inneholder klipp skal på klipp konto, alt annet på behandlingsinntekter hvis ikke annet er satt opp)
Legge til en ny vare
1. Trykk på "Varer" i hovedmeny og velg "Legg til eller endre vare".
2. Trykk på "Ny vare". Her skal du fylle ut følgende info;
Leverandør
Vareserie om nødvendig
Beskrivelse
Innhold om nødvendig
Pris (Her fyller du ut inn pris og ut pris)
Strekkode (trykk på "ny" og scan produktet)
Velg konto
Deaktivere ansatt
1. Trykk på "Admin" øverst i Butikkdata og skriv inn tildelt passord.
2. Under "Ansatte og lønn", gå inn på "Ny eller endre ansatt" og velg den ansatte det gjelder.
3. Du kan ikke slette en ansatt, men du deaktivere han/henne ved å huke vekk "Aktiv" under person info.
Sjekke transaksjoner
1. Trykk på "Kasseoppgjør" fra hovedmeny.
2. Trykk på “Sladrerull” i menyen på venstre side.
3. Her kan du sjekke alle innslag som er skjedd på kassen.